Beden Dili

   Basit bir jest, yüzlerce kelimeden daha çok şey ifade eder.

   Beden dili, bilinçdışı motivasyonlarımızı açığa çıkarır.

”   Ne söylediğiniz değil, onu nasıl söylediğiniz önemlidir.”

İnsanlar iletişimi üç ayrı metotla gerçekleştirir: sözlü, yazılı ve sözsüz (beden dili).

Hepimiz doğduğumuz günden itibaren sözlü iletişim konusunda eğitim alırız ki, insanlarla iletişimde bulunabilelim.

İnsanlarla karşı karşıya geldiğimizde, sadece sözlü olarak iletişim kurmayız, bedenimiz de önemli mesajlar

aktarır.

İşte bunun adı Vücut Lisanı, Beden Dili veya Sözsüz İletişim diye geçer.

“ İlk izlenim, ilk 7 – 20 saniyede yaptığınız ve söylediğiniz her şeyin bir bütünüdür. “

“ Ne söylediğiniz değil, onu nasıl söylediğiniz önemlidir. “

“ Basit bir jest, yüzlerce kelimeden daha çok şey ifade eder. “

“ Beden dili, bilinçdışı motivasyonlarımızı açığa çıkarır. “

BEDEN DİLİ NİÇİN ÖNEMLİDİR?

İnsanlar gördüklerine duyduklarından daha fazla inanırlar.

Sözleri ve beden dili aynı manayı yansıtan kişiye, sözleri ve beden dili aynı mesajı vermeyen kişilerden, daha

fazla inanırız. Bu sebepten dolayıdır ki, beden dilimizi bilinçli bir şekilde kullanmamız gerekir. Beden dili insanlık tarihi açısından en eski iletişim aracımızdır. Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır.

İnsanların yüz yüze kurdukları ilişkide, kelimeler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşır.

Ne kadar saklasak da beden dilimiz doğrucu davuttur.

BEDEN DİLİ ÖĞELERİ

  • Beden duruşu
  • Jestler
  • Mimikler
  • Göz teması
  • Başın kullanımı
  • Ayakların kullanımı
  • Oturmak için seçilen yer
  • Oturma biçimi
  • Mesafe
  • Giyim
  • Kullanılan aksesuarlar
  • Bakım ve makyaj

BEDEN DURUŞU

İnsanlar birbirleriyle ilişkilerinde çok farklı beden duruşları içindedir. Biriyle çok özel bir konuyu görüşen kişi hafifçe öne eğilir. Çocuğa eğilerek konuşan yetişkin, karşısında işbirliğine çok daha yatkın bir çocuk bulacaktır.

İlişkide olduğu kişiyi doğrudan karşısına alan ve dik bir beden duruşuna sahip olan kişi, mesajına güvenli bir özellik katmış olacaktır.

İki büklüm, boynu bükük, “süklüm püklüm” beden duruşları ne kadar hatalıysa, omuzları geriye atılmış, göğüs dışarı çıkmış, baş yana eğilmiş, meydan okur, savaşa davet eder türdeki beden duruşları da aynı ölçüde hatalıdır.

Başı ve bedeni dik tutarak konuşmak ve dinlemek, dikkat ederek zamanla beden duruşunu güvenli tavır yönünde geliştirmek mümkündür.

Karşımızdaki kişiye göre durmayı veya oturmayı seçiğimiz açı oldukça önemlidir.

İş dünyasında da vücudun duruş şekli, birini merkeze alma, gruba dahil etme veya dışlama gibi birçok anlam taşıyabilmektedir.

JESTLER

Uygun ölçüde ve uygun şiddette yapılan jestler bir konuşmaya güç katar. Bu konuda dikkat edilmesi gereken, jestleri konuşmadaki eksik kelimeleri tamamlayacak bir araç olarak kullanmamak, yabancı dile hakim olmayan birinin ifadesini elleriyle tamamlaması gibi bir duruma düşmemektir.

Bundan başka sert ve sinirli jestlerin, dinleyenlerde rahatsızlık doğurduğu unutulmamalıdır.

Rahat, sakin ve yumuşak jestler, konuşmacının kendine güvenini, konuştuğu konuya hakimiyetini ortaya koyduğu yönünde yorumlanmaktadır.

YÜZ İFADELERİ – MİMİKLER

Bir yüzde yüzlerce anlam gizlidir. Kişiye ve sosyal yapıya ait bilinç ve bu bilincin oluşturduğu düşünce, insanın yüz ifadesini etkilemektedir.

Yüz ifadesi, bir dizi insani duygular anlatır.

Pozitif ve negatif ifadelerden oluşan, örneğin, öfke ile karışık gülümseme, ciddiye alınmaz.

Gülümseme her zaman duygusal bir ifade olarak görülmez, bazen de sadece konuşma sinyalidir.

Yüz kasları duygusal bir ifadeyi yansıtma açısından esas olarak üç grupta değerlendirilir;

– Alın kasları,
– Göz kapakları ve çevresi kasları,
– Ağız bölgesi, dudaklar ve çene kasları,

Yüz ifadelerine en derin anlamı göz çevresinde bulunan kas grupları vermektedir.

MESAFE VE BEDENSEL TEMAS

Mahrem mesafe, herkesin tipik olarak asansörde yaşadığı, tanımadığınız insanlarla yakın olduğunuzda rahatsızlık duyacağınız mesafenin ölçüsüdür.

Hangi toplumda olursa olsun mesafe, insan ilişkilerinde önemli bir etkiye sahiptir.

Bir insana çok yakın oturmak veya ona yakın durmak, elini omuzuna, sırtına koymak, koluna, eline değmek, iki kişi arasındaki ilişkiye belirli bir “özerklik, yakınlık ve sıcaklık katar.

Yakınlık isteği içinde olmayan kimse ise rahatsızlık duyar ve savunucu olur.

Bu sebeple böyle bir yakınlık girişiminden önce, bu yakınlığın karşıdaki kişi tarafından nasıl

değerlendirileceğini sözlü olarak ölçmekte yarar vardır.

Karşıdaki kişinin koyulan mesafeyi veya bedensel teması nasıl algıladığına dikkat edilmesi gerekir. Aksi

takdirde ortaya rahatsızlık verecek yorumlar ve istenmeyen sonuçlar çıkması kaçınılmaz olur.

Ellerinizle Ne Anlatıyorsunuz?

  • İşaret Parmağını Kaldırıp Konuşanlar, Gizli Bir Şekilde Karşısındakini Tehdit Ediyor,
  • Elleri Kenetli Olanlar İse, Genel Bir Olumsuzluk Ya Da Hayal Kırıklığı Yaşadıklarının Mesajını Veriyor.
  • Ellerini Önde Birleştirerek El Pençe Divan Duranlar, Karşısındakine Ne İsterseniz Yaparım Demek İsterken,
  • Ellerin Arkada Birleşmesi İse Kendine Olan Özgüveni, Meydan Okumayı Anlatıyor.
  • Parmak Uçları Birbirine Yapıştırarak Duruş İse Konuya Hakim Olduğuna,
  • Bir Elin Yüzü Kapatması İse Endişe İçinde Bulunulduğuna Ait Detay Veriyor.

El Sıkışma Biçimi

 

  • Her iki avuç da dikey olacak
  • Uygun gülümseme
  • Göz teması 5 sn.
  • Kuru avuç içi
  • Yumuşak ten
  • Sıkış sertliği
  • Süre 2,5 sn. – 8 sn.
  • Uygun sıkış tarzı : karşılıklı tam kavrayarak, düz, eşit sürelerde
  • Duruş: hafif öne eğilerek

İnandırıcı Olmadığınızı Gösteren Hareketler

Elin Çeneyi Okşaması Bir Kimsenin Karar Verme Sürecinde Olduğunu Gösterirken,

Dinleyen Kişinin Eli Yanaktayken, Başparmağı Çene Altındaysa Karşısındakine Eleştirel, Hatta Rekabetçi Yaklaşımını Sergiliyor.

Diğer Parmakların Ağzı Örtmesi İse, “Benim Söyleyeceklerim Var” Veya ‘Sana İnanmıyorum’ Olarak Değerlendiriliyor.

Kürsü Ardından Konuşmak Güven Veriyor

Kişiler, Kendilerini Güvende Hissetmek İçin Genelde Masa, Kürsü Gibi Bir Yerin Arkasında Olmak İstiyor. Eğer Bu Yoksa Savunma Güdülerini Bacak Bacak Üzerine Atarak Ya Da Kolları Kavuşturarak Gösteriyor.

Özellikle Yabancı Ortamlarda Bulunanlar, Kollarını Kavuşturarak Savunmaya Geçiyor,

Bu Sırada Başparmaklarını Dışarda Bırakanlar İse Savunmadayım Ama Rekabete Hazırım Mesajı Veriyor.

Bacak Hareketleri Ne Anlatıyor

Bacak Bacak Üstüne Atmak İse, Savunmanın Diğer Bir Şeklidir. Daha Çok Kadınların Tercih Ettiği Bir Oturuştur.

Kişi Kabuğuna Çekiliyor Ve Fikrini Açıklamaya Karar Verdiğinde Bacak Bacak Üzerine Atmaktan Vazgeçiyor.

Bacağını Dizden Büküp Diğerinin Üzerine Koyarak Oturuş İse Meydan Okuma, Hırs Ve Rekabetin İşareti Olurken, Ayakları Çapraz Durumda Olan Kişilerin Sakladıkları İtirafları Veya Verebilecekleri Tavizler Bulunuyor.

Yalan Söyleyen Kişiler İse, Yüzüne Dokunup, Gözlerini Kaçırıyor, Erkeklerin Büyük Çoğunluğu Yalan Söylerken Yakasıyla Oynuyor Ve Gömleğini Gevşetiyor.

KONUŞURKEN ELLERİNİZLE BUNLARI YAPMAYIN !

Konuşurken yüzük, saat, kalem, gözlük gibi benzeri araçlarla oynamayın. Dinleyicinin dikkati bunların üzerine toplanır.

Yüzünüze, saçlarınıza ve benzeri şeylere sık sık dokunmayın,

Önünüzdeki masaya veya kürsüye vurarak konuşmayın

Vücudunuzun her hangi bir yerini kaşımayın. Tik ve periyodik hareketlerden sakının.

BUNLARI YAPIN !

 El hareketleri yaparken kolunuzun tamamını kullanın

Jestleriniz tabi ve doğal olmalı, suni, yapmacık jestlerden kaçının

Kollarınızı rahat bırakın. Onlar sizin zorunuzla değil ; kendiliğinden hareketler yapmalıdır.

Kaçınılacak bazı hareketler

El gizleme   Sol el, (kişisel)   Sağ el, (iş yaşamı)

Baş parmak saklama (endişe, kuşku, duygusal rahatsızlık)

Baş kaşıma, (anlamaya çalışma)

Kulak arkasını ovma (anlamama, kafa karışıklığı)

Alınla oynama (kararsızlık, şüphe)

Kaş arasına dokunma (odaklanma, hatırlamaya çalışma)

Göz ovuşturma (bir şey gizleme, yorgunluk)

Burun ucunu sıkma, oynama (sıkıntılı olma, yalan)

Çene altı ile oynama (kendini ifade etme isteği, konuşmaya hazırlanma)

Çene tutma (rekabet, güç isteği)

Ağız saklama: Dinlerken yapılırsa; söyleneni değerlendirme ve düşünme, karşıdakine inanmama, Konuşurken yapılırsa; yalan   söyleme, utanma ve sıkılma, sinirlilik

Dudakları Çekme (Hırs, Kendine Odaklanma)

Dudaklara Dokunma: Konuşma İsteği, Söylenen Hakkında   Kuşku Duyma, Bir Şey Gizleme

Ense ovma: Olumsuz tavır, eleştirel. Ancak bir yanlışlık anında yapılmışsa  Olumlu, açıklık ve iyimserlik.

Kol kavuşturma: Rahatsızlık, kapalılık, kendini   koruma, dikkat eksikliği

Kollar arkada: Bir şey gizleme, Otorite